◀️ دانشگاه صنعتی شریف میزبان چهارمین همایش ملی آموزش عالی کشور
✅حضور مسئولین، اندیشمندان، صاحب نظران و کارشناسان در چهارمین همایش ملی آموزش عالی کشور با محوریت دانشگاه جامعه محور
مشاهده خبر👇
https://b2n.ir/39935
🗣دکتر علی مقداری
◀️ عنوان: حال و آینده آموزش عالی در گرو تاثیرگذاری اجتماعی است.
🔸امروزه غالب دانشگاهها تولید کننده دانش هستند و ماموریت اصلی آنها(تربیت دانشجویان کارشناسی) تا حدودی فراموش شده است.
🔸لازم است دانشگاههای بزرگ آرمان گرایی را به تحصیلات دوره کارشناسی باز گردانند تا متوجه سرمایه بزرگشان بشوند.
🔸علی رغم تولید تعداد زیادی مقاله و رسالات متنوع، انتقال این تکنولوژی به جامعه کمتر دیده می شود.
🔸بیش از نتایج کیفیت پژوهش، کیفیت ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان حائز اهمیت است.
🔸ترویج این مفهوم “مرزهای تاثیرگذاری دانشگاه مرزهای شهر-استان-کشور است” به این معنی است که دانشگاه باید دانشی ایجاد کند که زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در شهر-استان-کشور رشد و ارتقا بخشد.
🗣دکتر حسین غریبی:
◀️ عنوان: اثربخشی قدرت پژوهش و فناوری دانشگاههای تهران و انجمنهای علمی در توانمند سازی اجتماعی شهروندان تهرانی
🔸میتوان سه نوع نگاه به فرهنگ داشت. اگر نگاه منبع یا سرمایه داشته باشیم رویکرد مدیرتی منتاسب با همافزایی است. اگر آنرا به عنوان چالش فرض کنیم رویکرد مدیریتی غالب، جداسازی میشود. اما در نگاه به عنوان مانع، رویکرد ما، تضاد و کشمکش فرهنگی است.
🔸میتوان نگاه برتری جویی را با ایجاد مسیرهایی به سمت نقش چالشی فرهنگ جابجا کرد و آن را آرام آرام به سمت فرهنگی به عنوان سرمایه برد.
🔸پایدارترین روش تغییر فرهنگ، آموزش است و نه ایجاد قوانین و مقررات.
🗣دکتر غلامحسین رحیمی:
◀️عنوان: بررسی روشهای تقویت عوامل افزایش قابلیت اشتغالپذیری دانشجویان مهندسی
🔸عمده تأکید این سخنرانی بر تقویت مؤلفههای اشتغالپذیری دانشجویان در سطح هیئت علمی است.
🔸این مؤلفهها در سه سطح معطوف به محتوای دوره تحصیلی، پایان نامه و بازار کار قابل طرح است.
🔸در محتوای تحصیلی موارد مانند اهتمام به بازدیدهای صنعتی، آشناسازی با محصولات مرتبط صنعتی تولید شده در داخل کشور مدنظر است.
🔸در حوزه پایاننامه،اموری مانند انتخاب عنوان، آشناسازی نسبی با نرمافزارهای کاربردی صنعت، آشناسازی و الزام استفاده از استاندادهای خارج و داخل مرتبط، توجه به ماهیت، هدف، رشته و گرایش تحصیلی در طراحی محتوای پایاننامه، قابل توجه است.
🔸در حوزه مؤلفههای معطوف به بازار کار باید شرکت در دوره های کارآفرینی و آشنایی شغلی تشویق شود. ارتباط مستمر با دانشآموختگان برای انتقال تجربیات مدنظر قرار گیرد و جزوات مناسبی برای اینکار تهیه شود.
🗣دکتر محمد فاضلی:
◀️عنوان: نقش دانشگاههای تهران جهت ساماندهی ساختارهای اجتماعی و رفتار اجتماعی شهروندان تهران در کاهش چالشهای زیست محیطی شهر تهران به همکاری شهرداری تهران
🔸یک بحث بینالمللی این است که دانشگاهها چقدر بر محیطشان اثر پایدار دارند. این ارزیابی مواردی کلی مانند سهم دانشگاه در حفاظت از میراث محیطی و کردارهای پایدار و همچنین مواردی جزئی مانند اولویت دادن به پیادهرو در دانشگاه و دسترسی عمومی به محیطهای دانشگاه را لحاظ میکند.
🔸در تبیین نسبت دانشگاه با توسعه پایدار و حل چالشهای زیست محیطی، میتوان ۵ سطح را در نظر گرفت.
🔸سطح اول، کاستن اثرات منفی زیست محیطی در دانشگاهها است. مواردی مانند کاستن حجم زباله، ایجاد استاندارد برای پسماندهای آزمایشگاهی، گنجاندن بندهای محیط زیستی در قراردهای دانشگاه با پیمانکاران، دیجیتالسازی، استفاده از گیاهان کمآببر، بازسازی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی و حتی ایجاد استانداردهای محیط زیستی در حوزه تغذیه از این دست است.
🔸سطح دوم، تربیت شهروند حساس به محیط زیست است. کسی که بتواند خصوصیات و ارتباط عوامل مختلف آنرا بفهمد تا بتواند بهترین کنش را انتخاب کند. این کار نیاز به ایجاد برنامهای مدون از ثبتنام تا فارغالتحصیلی دارد. برنامهای که بخشی از آن، گنجاندن درسهای مرتبط با این مقوله است.
🔸سطح سوم، جهتگیری تحقیقات و ابتکارات به سمت حفظ محیط زیست است. برای اینکار باید پایاننامهها و پروژههای تحقیقاتی را به این سمت حرکت داد.
🔸سطح چهارم، توسعه مشارکت محیطزیستگرایانه استادان است. برای اینکار بایستی برنامههای تشویقی برای فعالان این حوزه در نظرگرفت. فعالیت مشترک بین دانشگاه و سمنها را افزایش داد و برای مشارکت، امتیازاتی در نظر گرفت.
🔸سطح پنجم، تلاش برای عمومی کردن دانش مرتبط با این حوزه است. تمام یا حداقل بخشی از استادان باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند در یک روزنامه عمومی، سرمقاله بنویسند. دانشگاهها باید ثابت کنند که به عمومی کردن دانش اهمیت میدهند. در اینکار، آموزش استاد و دانشجو نقش دارد؛ امتیاز و تشویق مؤثر است. خیلی از تغییرات، شروعش باید از دانشگاه باشد. در این مسیر، نقش روابط عمومی دانشگاهها پررنگ است و ما باید بیشتر به سازوکارهای ارتباطی با مردم بیندیشیم.
🆔 @sharif_prm